Nowy cykl Darka Pali zatytułowany Ogród za domem składa się z prac dwojakiego rodzaju, część z nich jest skonstruowanymi z deseczek kompozycjami, część zaś dziełami na płótnie. Drewniane elementy pierwszych są ułożone w rozmaite konfiguracje w sposób, kojarzący się ze składaniem. Ten rodzaj ich kształtowania: nakładanie, uzyskiwanie skosów, wielokierunkowość, rozdarcia, pewna szorstkość, surowość – wytwarza formy pełne napięcia, zbliżające się chwilami do organiczności. W obrazach na płótnie maluje tła, używając bieli, czerni, czerwieni, wytwarzając niejednolitą fakturę z wyraźnymi śladami pędzla, a następnie, za pomocą sznurka przenosi na tak przygotowane podłoże kolejne warstwy farby, uzyskując dzięki temu linie. Linie, które podobnie jak deseczki, składają się na rozmaite skosy, przecięcia, pętle.
Artysta o wystawie:
Wydarzenia, jakim była śmierć obojga rodziców w ciągu jednego roku wpłynęły na stan emocjonalny i fizyczny mojej przestrzeni życiowej. Dom rodziców stał się miejscem gdzie tylko wspomnienie, praca pamięci ożywiała materię domu i ogrodu.
Potrzeba odnalezienia siebie w pozostawionej przestrzeni oraz metamorfoza jakiej zaczęła podlegać moja tożsamość, wymusiła wielkie sprzątanie. Proces trudny, polegający dla mnie na swojego rodzaju spakowaniu pamięci do magazynu i jednocześnie tę pamięć wyzwalający. Uruchomiły się mechanizmy łączące oczyszczenie fizyczne (dom i ogród) i swoiste składanie siebie na nowo.
OGROD ZA DOMEM stał się pewnym symbolem tego procesu. Był ogromną hałdą przykrywającą trawnik sprzed 30 lat. Starałem się przywrócić mu pierwotną postać poprzez oczyszczenie i skopanie gruntu, a potem zasianie trawy i pierwsze koszenie.
Wybór abstrakcji uwalnia mnie od dosłowności pozwalając jednocześnie na zobrazowanie uczuć, refleksji związanych ze stratą, koniecznością uruchomienia procesów odbudowujących świat. Opowiedzeniu historii o dojrzewaniu, miejscu i tożsamości kształtującej się w czasie.
DAREK PALA
Malarz, grafik, rzeźbiarz, twórca przestrzennych instalacji, urodzony w Częstochowie 1967 roku. W rodzinnym mieście skończył liceum plastyczne. Studiował na krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki – litografię u prof. Romana Żygulskiego. Dyplom uzyskał 1992 roku. W 1993 zamieszkał w Warszawie, gdzie związał się Galerią ART. W 1998 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, skąd powrócił w 2009. W 2015 uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne na podstawie pracy teoretycznej wzbogaconej 16 obiektami – obrazami pt; Wpływ Środków Malarskich na Formę Przestrzenną Dzieła na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu pod opieką prof. dr hab. Hanny Wojdały-Markowskiej.
Maluje kompozycje figuralne, martwe natury, abstrakcje, a także tworzy formy przestrzenne z drewna, pleksi, metalu. Cechą rozpoznawczą jego sztuki są mocne kontrastowe kolory, najchętniej trzy podstawowe. Na tej właśnie triadzie zbudował charakterystyczną estetykę swych obrazów. Dominujące niegdyś anegdotyczne sceny rodzajowe, ostatnio wypierane są przez prostsze, zmierzające ku abstrakcji, obrazy i monotypie. Powstające nadal martwe natury nie podległy aż tak dalekim zmianom. Ostatnio pochłania go tworzenie form przestrzennych z pogranicza malarstwa i rzeźby.
********
Darek Pala
The Garden Behind the House [Ogród za domem]
paintings, items
Hall: Sala Śląska
22/02 – 11/05/2025
Opening: 21/03/2025, 6 pm
Painter, graphic artist, sculptor, creator of spatial installations. He was born in Częstochowa in 1967. He graduated from an art high school in his hometown and went on to study lithography under the tutelage of prof. Roman Żygulski at the Faculty of Graphic Arts at the Academy of Fine Arts in Kraków. He graduated in 1992. In 1993 he moved to Warsaw, and began cooperating with Galeria ART.
In 1998 he left for the United States, he returned in 2009. In 2015 he earned the title of a Doctor of Fine Arts from Casimir Pulaski Radom University, with his theoretical thesis enriched by 16 paintings/objects, entitled The Influence of Painting Techniques on the Spatial Form of an Artwork [Wpływ Środków Malarskich na Formę Przestrzenną Dzieła], supervised by prof. dr hab. Hanna Wojdała-Markowska.
His portfolio is filled with figural compositions, still life and abstract works, and his spatial forms are created with wood, acrylic and metal. A true trademark of his style are intense, contrasting colours, and he especially favours the three primary ones. This triad is the foundation of the distinctive aesthetic of his works. His once prevalent anecdotal genre scenes have recently been replaced by simpler paintings and monotypes encroaching on the abstract. Such significant changes have not influenced his still life paintings. Most recently, he has been focusing on creating spatial forms that walk the line between painting and sculpture.
The Garden Behind the House [Ogród za domem] exhibition is a record of highly personal, but also universal experiences. Parents, who had passed away earlier that same year, left behind a house – a space filled with ABSENCE. The artist’s need to find himself in the orphaned space compels him to undergo a personal transformation and calls for a big cleaning. That need sets in motion both the process of literal cleaning of the house and the garden, and the spiritual reassembling of self. Restoring order to the garden and adapting the painting studio in the house; creating a living and working space – both in the relationship with the parents and in the house itself – is a physical and symbolic experience. The resulting series of 30 paintings – made using the artist’s own technique: acrylics on wood and paintings on canvas – records every step of that journey.
Choosing abstraction frees the artist from the shackles of literalism and allows him to depict feelings, reflections related to the loss and the need to commence processes aimed at rebuilding the world. It allows him to tell a story about coming of age, place, and identity forming over time.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.